2017. 11. 03.

Édes kovászos diós-mákos csiga





A  kovásszal készült kelt tészta maga  csoda, egy új ízvilág, egy új szerelem egy újonnan született család tag. Soha ne mondjad hogy SOHA, de aki elkezd a KOVÁSSZAL dolgozni  az száműzi az élesztőt az  életéből. Amibe élesztő kell azt kovásszal is ellehet készíteni, csak létre kell hozni és életben kell tartani.

Első kovászos sütésem ezek a csigák voltak, a kovászom még nem elég erős, de minden sütésnél erősödik, és egyre jobb lesz tőle a tészta állaga. A kis buborékok azért már felbukkantak.





Hozzávalók:

a tésztához
30dkg    világos tönkölyliszt
20dkg    rétes liszt
1,5dkg      DW 1:4 negyedannyi
                   ( vagy 6 dkg  cukor )
2db        tojássárga
7dkg      vaj
3dl         tej
22dkg  édes kovász



a diós töltelékhez
15dkg     dió-darálva
2,5dkg    DW 1:4 negyedannyi
                   ( vagy 10 dkg  cukor )
2ek         tej
1mk       kardamon
2ek        barack lekvár




a mákos töltelékhez

15dkg     mák-darálva
2ek         tej
2,5dkg    DW 1:4 negyedannyi 
                 ( vagy 10 dkg  cukor )
1mk        fahéj
2ek         áfonya lekvár

tetejére 
lekenésre tojásban elkevert tej
durvára vágott dió
egész mák



Elkészítés:

-Az átszitált liszteket összekevertem a cukorpótlóval,  hozzáadtam a  tojássárgát tejet, kovászt.
-Elkezdem dagasztani, majd a dagasztás vége felé apránként hozzáadagoltam  a puha vajat.
-Miután a tészta összeállt, munkalapra fordítottam és átgyúrtam.
-Csodás állag alakult ki élvezet volt vele dolgozni.
-Kelesztő tálba zártam és  szoba hőmérsékleten pihent 1 órát.
-Még egyszer átgyúrtam,  majd  továbbra is a zárt kelesztő tálban  hűtőszekrényben érlelődött 12 órát 6 °C-on.
-A 12 óra letelte után  ( látványos emelkedés nem történik a hűtős érlelés alatt )  20-25 percet pihent szoba hőmérsékleten.
-A tésztát ketté vettem, mindegyiket kinyújtottam kb 30x40 cm-re.
-Egyiket megtöltöttem diós, másikat mákos töltelékkel.
-Hosszabbik oldalánál fogva feltekertem ( mint a bejglit ).
-Kicsit megsodortam, majd lazán csigára tekertem.
-A feltekert csigák további 12 órára visszamentek  a  6°C-os hűtőszekrénybe.
-A 12 óra letelte után  2,5  órát pihentek  szoba hőmérsékleten.
-Tojásos tejjel  lekentem, dióval / mákkal  megszórtam a tésztát, 180°C-ra előmelegített sütőben kb 45 perc alatt megsült.


 Töltelék elkészítése
 -A darált magot összekevertem a cukorpótlóval, fűszerrel, lekvárral, majd a forró tejjel  krémesre kevertem.
-Kihűlve megkentem vele a kinyújtott tésztát.

A hosszú érlelés-kelesztés folyamatától nem kell megijedni. Minden csak szervezés kérdése.
Ki kell gondolni mire készüljön el a kovászos kelt tészta és onnan kell visszaszámolni mikor induljon a kovász etetése, tészta dagasztása, érlelése, kelesztése, sütése.

A kovász létrehozásában és hűtős kelesztés technikájáról a Vadkovaszsuli blogról
inspirálódtam. Köszönöm Editnek a segítséget.





Nincsenek megjegyzések: