2016. 03. 07.

Gibanica-mura vidéki gibanica








Gibanica, a balkán rétese. Elkészítése tájegységenként változik, a Mura vidékén az édesebb variáció az elterjedtebb.

Hozzávalók:


az omlós tésztához
15dkg    finom liszt
10dkg    vaj
5dkg      cukor
1db        tojás sárga


a rétes tésztához
50dkg  rétes liszt
2tk       só
3ek      olaj
3dl       víz

a túrós töltelékhez
90dkg   túró
5dkg     mazsola
8dkg    cukor
1db      vanílin cukor
1db      tojás



az almás töltelékhez
80dkg  alma-savanykás fajta
8dkg    cukor
2tk       fahéj


a diós töltelékhez
20dkg   dió-darálva
8dkg     cukor
2tk        fahéj
1db       citrom héja-reszelve


a mákos töltelékhez
20dkg   mák-darálva
8dkg    cukor
2tk       fahéj
1db      citrom héj-reszelve

az öntethez
60dkg   tejföl
3db       tojás

zsiradék a rétegek közé



Elkészítés:


-Az omlós tészta hozzávalóiból gyors mozdulatokkal elkészítettem a tésztát, majd az összeállításig hűtőszekrényben pihent.

-A rétes tésztához a liszt közepébe öntöttem  a hozzávalókat és nagyon alaposan összedolgoztam, míg sima és rugalmas nem lett.
-Olajjal lekentem a cipó tetejét, egy tálban  pihent míg  a töltelékek elkészültek.

-A túrós töltelékhez  a túróval alaposan összekevertem a többi hozzávalót.

-A diós töltelékhez, a darált dióval összevegyítettem minden hozzávalót.

-A mákos töltelékhez, a darált mákkal összekevertem minden hozzávalót.

-Az almás töltelékhez a  meghámozott, reszelt almához   ( nem kell kinyomkodni ) hozzá kevertem a cukrot és a fahéjat.

-Az öntethez, a tejföllel összekevertem a tojás sárgáját, majd belekevertem  a felvert fehérjét.





Összeállítás:


-Egy nagyobb méretű és magasabb sütőtálat ( 35x25 cm ) kikentem zsiradékkal, belesimítottam   a kinyújtott omlós tésztát.
-Rákentem a mák töltelék felét. Megöntöztem az öntettel  és megcsepegtettem a zsiradékkal.
-A rétes tésztát  8 részre osztottam és egyenként kinyújtottam a sütőtál méretére.
-Egy kinyújtott rétes tésztával befedtem a mákos réteget.
-Rásimítottam a túrós töltelék felét. Megöntöztem az öntettel és megcsepegtettem a zsiradékkal. Egy újabb kinyújtott rétes tésztával lefedtem.
-Rásimítottam a diós töltelék felét, megöntöztem az öntettel és megcsepegtettem a zsiradékkal. Befedtem egy kinyújtott rétes lappal.
-Ráöntöttem a nyers, ízesített almatöltelék felét, megöntöztem az öntettel, megcsepegtettem a zsiradékkal, befedtem egy újabb nyújtott réteslappal.
-Ekkor elkészült a gibanica fele, még egyszer megismételtem a rétegezést, tetejét lefedtem az utolsó kinyújtott réteslappal, megöntöztem az öntettel, megcsepegtettem a zsiradékkal.
-170°C-ra előmelegített sütőben 75 perc alatt megsült.
Langyosra hűlve, ill. újra melegítve  legideálisabb a fogyasztása.
-Tálaláskor lehet cukrot szitálni a tetejére de én mellőztem.
Tartalmas leves mellé vagy csak önállóan is fogyasztható. Nagyobb vendégség esetén több személynek  ideális  vendégváró és marasztaló  étel.



Nincsenek megjegyzések: